برتری های اس اس دی نسبت هارد دیسک چیست؟ در این مقاله سعی داریم تا شما را بیشتر با تکنولوژی روز ابزارهای ذخیره سازی، یعنی اس اس دی (SSD) آشنا کنیم و برتری های  درایو حالت جامد که به اشتباه هارد اس اس دی گفته می شود را نسبت به HDD یا همان هارد دیسک بررسی می نماییم.

نتیجه تصویری برای ‪ssd hard‬‏

مقایسه SSD با HDD ، اولین نکته حائز اهمیت عدم استفاده از قطعات متحرک مکانیکی در تولید SSD است که برتری های زیر را برای این محصول فراهم می کند :

دسترسی سریع

هاردهای مغناطیسی بر خلاف SSD ها برای دسترسی به اطلاعات نیازمند بالارفتن سرعت چرخش دیسک ها و تعویض Head خواننده می باشد.

SSD ها برای خواندن اطلاعات به هیچ کدام از عملیات های بالا نیازمند نیستند و توانایی دسترسی مستقیم تصادفی به اطلاعات را دارند. در نتیجه سرعت بارگذاری سیستم عامل و دسترسی به داده ها در آنها بسیار بالاست.در تصویر زیر زمان اجرای 9 برنامه به صورت همزمان به نمایش گذاشته شده است. SSD مدل S510 ADATA در 4.5 ثانیه و هارد دیسک مغناطیسی در 141 ثانیه عملیات را به پایان رسانده اند.(31 برابر)

مقاومت بالا در برابر لرزش و ضربه

SSD ها ضربه و لرزش تا 1500 G را تحمل می کنند و حتی در حین لرزش وقفه ای در عملیات شان ایجاد نمی شود ولی HDD ها نهایتا تا 900G شوک را تحمل می کنند و به دلیل داشتن قطعات متحرک در حین لرزش ممکن است عملیات را متوقف کنند. این به معنای مقاومت 1.6 برابر در مقابل ضربه است که SSD ها را برای نوت بوک بسیار مناسب می نماید .(لازم به ذکر است که به SSD های مخصوص نوت بوک mSATA SSD گفته می شود و سری SX300 از این نوع محصوب می شود.)

مصرف انرژی کمتر و تولید گرمای کمتر

SSD ها 20 درصد کمتر از HDD ها انرژی مصرف می کنند و مصرف باتری نوت بوک یا برق را بسیار کاهش می دهند.هارد مغناطیسی در حالت بیکاری بیش از 4 وات و SSD کمتر از 0.5 وات انرژی مصرف می کنند . در حالت پر کاری این رقم در هارد مغناطیسی به 6 و در SSD کمتر از 2 می رسد. SSD ها گرمای کمتری نیز در حین کار تولید می کنند .

قابلیت اطمینان بالا

مقیاس اندازه گیری مقاوت ابزارهای ذخیره سازی اطلاعات MTBF مخفف Mean Time Between Failures به معنای میانگین زمان خرابی می باشد.زمان خرابی SSD ها 1.2 میلیون ساعت و هاردهای مغناطیسی به دلیل داشتن قطعات مکانیکی 600 هزار ساعت تخمین زده شده است.(دو برابر HDD)

عدم تولید صدا

هاردهای مغناطیسی در حین کار 24db صدا تولید می کنند ولی هاردهای
SSD هیچ تولید صدایی در هنگام کار ندارند.

وزن کمتر

SSD های نوت بوک یک پنجم هاردهای مغناطیسی نوت بوک ها وزن دارند.یک درایو جامد 80 گرم و یک دیسک سخت 750 گرم وزن دارد. و در عین حال حجم کمتری نیز دارند.

تحمل گرما و سرما

دمای عملیاتی هاردهای مغناطیسی نوت بوک از 5 تا 55 درجه سلسیوس و دمای عملیاتی SSD های نوت بوک از 0 تا 70 درجه سلسیوس است.